فهرست محتوا
تعریف انواع عام در اصول
1. عام استغراقی
تعریف:
در علم اصول، عام استغراقی به لفظی گفته میشود که بر تمام افراد یک مفهوم به صورت مستقل و جداگانه دلالت کند. در این نوع عام، حکم برای هر فرد از مصادیق بهطور جداگانه ثابت است، یعنی اگر حتی یکی از مصادیق از بین برود، بقیه همچنان مشمول حکم باقی میمانند.
مثالها:
✅ آیه قرآن: “وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا” (مائده: 38)
➖ در این آیه، هر سارق بهطور مستقل مشمول حکم قطع دست است، یعنی اگر ده نفر دزدی کنند، حکم برای هرکدام جداگانه اجرا میشود.
✅ قاعده فقهی: “أَكْرِمِ الْعُلَمَاءَ” (عالمان را گرامی بدار.)
➖ این جمله شامل تمام علما بهطور جداگانه میشود، یعنی احترام به یک عالم باعث رفع تکلیف نسبت به دیگران نمیشود.
2. عام مجموعی
تعریف:
در عام مجموعی، حکم به کل مجموعه به عنوان یک واحد تعلق میگیرد، نه به هر فرد بهصورت مستقل. اگر یک جزء از مجموعه از بین برود، کل حکم ساقط میشود.
مثالها:
✅ آیه قرآن: “وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلا تَفَرَّقُوا” (آلعمران: 103)
➖ در اینجا “جمیعًا” دلالت بر یک کل دارد و اتحاد مسلمانان به عنوان یک مجموعه مطلوب است. اگر این وحدت شکسته شود، کل حکم از بین میرود.
✅ قاعده فقهی: “يَجِبُ اجْتِمَاعُ المُسْلِمِينَ فِي صَلاةِ الْجُمُعَةِ” (بر مسلمانان واجب است که در نماز جمعه گرد هم آیند.)
➖ در اینجا، حکم بر کل گروه تعلق گرفته است؛ اگر تعداد لازم از مسلمانان برای نماز جمعه گرد هم نیایند، نماز جمعه تشکیل نمیشود.
3. عام بدلی
تعریف:
در عام بدلی، حکم تنها بر یکی از افراد مجموعه تعلق میگیرد، اما فرد معین نیست و مکلف مختار است هر کدام را که بخواهد انتخاب کند. به عبارت دیگر، وجوب یا الزام به یک مصداق تعلق میگیرد، اما تعیین مصداق به اختیار مکلف است.
مثالها:
✅ آیه قرآن: “فَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ” (صافات: 107)
➖ در مورد قربانی کردن، مکلف میتواند هر گوسفند مناسبی را انتخاب کند، اما لازم است که یکی از آنها را انتخاب و قربانی کند.
✅ قاعده فقهی: “تَصَدَّقْ عَلَی فَقِيرٍ” (به یک فقیر صدقه بده.)
➖ در اینجا، شخص مختار است هر فقیری را که بخواهد انتخاب کند، اما باید به یکی از آنها کمک کند.
4. عام تبعی
تعریف:
در عام تبعی، عمومیت در ضمن یک حکم دیگر بهصورت تبعی موردنظر قرار میگیرد. این نوع عام در مواردی به کار میرود که مصادیق متعدد، تحت یک حکم کلی جای میگیرند، اما تصریح به آنها بهطور مستقل نشده است.
مثالها:
✅ آیه قرآن: “وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا” (آلعمران: 97)
➖ در این آیه، “الناس” (مردم) بهطور تبعی عام است، زیرا همه افراد مستطیع را شامل میشود اما حکم حج مستقیماً روی آنها بار نشده، بلکه استطاعت شرط شده است.
✅ قاعده فقهی: “مَنْ قَتَلَ مُسْلِمًا فَهُوَ قَاتِلٌ” (هرکس مسلمانی را بکشد، قاتل است.)
➖ در اینجا، کلمه “مَن” (هرکس) بهطور تبعی شامل همه افراد انسانی میشود، اما حکم قاتل بودن فقط به کسی که مرتکب قتل شده تعلق میگیرد.
نتیجهگیری
✅ عام استغراقی: حکم بر تمام افراد یک مجموعه جداگانه جاری میشود.
✅ عام مجموعی: حکم بر کل مجموعه بهصورت واحد تعلق میگیرد.
✅ عام بدلی: حکم به یکی از افراد تعلق دارد و مکلف مختار است کدام را انتخاب کند.
✅ عام تبعی: عمومیت بهصورت تبعی و در ضمن یک حکم دیگر موردنظر است.
🔹 شناخت این مفاهیم در علم اصول به فهم دقیقتر احکام شرعی و برداشت صحیح از متون دینی کمک میکند.